Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla! NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!
Lees hier meer informatie

Heb jij Joomla! nieuws?

Vanuit diverse bronnen proberen wij je hier op de hoogte te houden van actueel Joomla! nieuws.
Heb je zelf ook nieuws over Joomla!, een Joomla! evenement, een nieuwe of bestaande extensie of wil je een Joomla!website promoten? Stuur dan je bericht (liefst met afbeeldingen) aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Wil je adverteren?

Wil je JoomlaNL steunen en adverteren met een banner op deze site? Kijk dan hier voor meer informatie of neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Je kunt ons ook promoten door een gratis banner op je eigen site te plaatsen.

'Do not track' geaccepteerd. Wat betekent dit voor je Joomla-statistieken?

Do not trackAl enkele jaren is er grote kritiek op internetbedrijven die over het internet gegevens verzamelen van de websitebezoekers. Steeds meer wordt er van de bezoeker bekend. Waar hij of zij online winkelt, welke sites er worden bezocht, waar interesses liggen, uit welk land iemand komt en ga zo maar door. Er is heel veel via onder andere cookies te achterhalen.
Er is een Amerikaans wetsvoorstel 'privacy bill of rights', dat mensen meer controle over hun eigen gegevens moet geven. Een aantal grote internetbedrijven waaronder Google gaat een 'do-not-track'-knop in de browsers deze wet ondersteunen. Dit is een overwinning, omdat tegen dit idee al een jaar weerstand wordt geboden.
De knop zal niet voorkomen dat mensen helemaal niet meer worden 'gevolgd' over het internet, maar wel dat de verzamelde gegevens niet meer voor bepaalde doeleinden zullen worden gebruikt, zoals voor het aanbieden via reclame van banen, leningen, gezondheidszorg of verzekeringen.  De vraag is namelijk wel in hoeverre we zo’n knop moeten vertrouwen.
Verschillende browsers hebben de knop al, maar deze functioneerde niet in alle gevallen, omdat adverteerders niet meewerkten. Maar nu is door de Digital Advertising Alliance (die meer dan 400 bedrijven vertegenwoordigd) toegezegd dat binnen negen maanden het systeem zal worden gerespecteerd. En Google zal de knop nog voor het einde van dit jaar in hun browser Chrome verwerken.
Critici noemen het een goede eerste stap, maar zeggen dat hiermee gebruikers nog steeds niet voldoende controle hebben over hun privacy.
Hierop doordenkend kom ik dan op een punt wat voor de websitebeheerders van belang is. De statistieken. Want velen van ons maken gebruik van Google Analytics (GA). Voor het opbouwen van de statische bezoekersinformatie van een website voert GA met hun tracking-code het verzamelen van deze data uit. Wat nu als een hulpmiddel als GA niet meer alles van iedere bezoeker kan achterhalen? Zijn de gegevens dan nog wel een goede afspiegeling van van alle website-bezoeken?
De toekomst zal het leren. Maar het lijkt mij wel belangrijk dat extensie-ontwikkelaars zich ook gaan richten op het verzamelen van statistieken-informatie uit de website zelf.
Er zijn al enkele extensies die dat kunnen voor Joomla 1.5, maar voor Joomla 2.5 is dat nog in ontwikkeling.
Kijk maar eens hier op extensions.joomla.org
Daar is een onderverdeling gemaakt tussen cloud-analyses, Google-analyses en de site-analyses. Deze laatste groep moet gaan waarmaken wat de cloud en Google binnenkort dus niet meer lijken te kunnen. We houden deze extensiegroep dus maar in de gaten.

Wil je reageren? Discussieer dan mee in dit topic.